Przeprowadzając rozmowy rekrutacyjne staramy się ocenić potencjał kandydata, bazując jedynie na informacjach wywnioskowanych w ciągu rozmowy. W tym stosunkowo krótkim czasie próbujemy wychwycić sygnały wskazujące, że jest to kandydat wpisujący się w oczekiwania firmy. Na decyzję taką ma wpływ jego doświadczenie, deklarowane umiejętności oraz cechy osobowości. Często jednak opieramy się na wewnętrznym przeczuciu i przekonaniu. Czy nie lepszym sposobem jest po prostu zbadać możliwości kandydata?
Kompetencje definiowane są jako wypadkowa posiadanej wiedzy i zdobytych umiejętności, a zarazem ukazują typ osobowości.
Czy jest możliwe coś tak złożonego, jak kompetencje umieścić w sztywnych ramach? Nie tylko można, ale i należy. Jaki sens ma określenie najważniejszych kompetencji pożądanych o kandydata, jeśli nie potrafimy zweryfikować czy nasi pracownicy (obecni i przyszli) je posiadają. Konieczne jest wypracowanie pewnego klucza, za pomocą którego z łatwością rozszyfrujemy możliwości naszego pracownika lub kandydata.
Badanie kompetencji może być przeprowadzane w różnorodny sposób poprzez poddanie osoby wywiadowi kompetencyjnemu, assessment center, development center oraz oceny 360°. Ostatnimi czasy na popularności zyskuje weryfikacja kompetencji kandydatów, jak również obecnych pracowników poprzez poddaniu ich testom kompetencji. Bez względu na to jaką metodę oceny kompetencji wybierzemy w pierwszej kolejności konieczne będzie zdefiniowanie kluczowych dla nas kompetencji oraz wyskalowanie ich. Stworzenie takiego klucza badanych kompetencji można pozostawić profesjonalistom lub zmierzyć się z tym samodzielnie.
Pierwsza myśl pracodawcy – dlaczego zwykła rozmowa rekrutacyjna nie wystarcza? Co więc zyskuje stosując taką formę rekrutacji, jak m.in. testy kompetencji?
Na sam początek warto zaznaczyć, że oszczędzasz swój czas. Zastanów się, jak długi czas zajmuje przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej – konieczne jest stworzenie szablonu pytań, które chcesz zadać czy też skrupulatne przeanalizowanie CV kandydata. Ponadto potrzebne jest wygospodarowanie czasu na samą rozmowę, która powinna zostać przeprowadzona w sposób rzetelny, czego nie można uczynić w kilka minut. Testy kompetencji wymagają jedynie utworzenia pytań, za pomocą których chciałbyś zweryfikować pewne cechy. Jednocześnie za ich pomocą możliwa jest rekrutacja większej liczby osób niżeli w sposób fizycznej formowy. Nie tracisz czasu na osoby, które nie spełniają Twoich oczekiwań.
Oszczędność pieniędzy to kolejna zaleta. Dzięki zbadaniu umiejętności naszego kandydata wystrzegamy się niepotrzebnych kosztów związanych z zatrudnieniem nieodpowiedniego pracownika.
Co najważniejsze – zyskujesz idealnego pracownika. Skrupulatne badania pozwalają wnikliwie ocenić kandydata pod każdym względem. Pracownik zajmujący odpowiednie stanowisko to wyższa jakoś oferowanych usług, możliwość rozwoju firmy oraz szansa na większy zysk. Posiadając zespół złożony z świetnych pracowników jesteś w stanie efektywnie osiągać zamierzone cele, a Twoja firma zyskuje w oczach klientów bezwzględnie pokonując konkurencję.
Testy kompetencji warto również co jakiś czas stosować wśród obecnych pracowników. Pozwala to na ciągłą weryfikację wiedzy i umiejętności oraz na badanie rozwoju swoich pracowników. Dzięki temu możesz ustalić potrzeby szkoleniowe, które będą w przyszłości wpływały na polepszenie prosperowania firmy.