Niewiele osób cieszy się na myśl o wzięciu udziału w ankiecie. Jeśli klienci nie zobaczą od razu, dlaczego jest to ważne, prawdopodobnie zrezygnują. Najlepszym sposobem, aby nakłonić klientów do wzięcia udziału w ankiecie jest wykorzystanie psychologii, która skłoni ich do działania. Jeśli zrozumiesz, co motywuje potencjalnych respondentów, będziesz lepiej przygotowany do uzyskania wyników ankiety, których potrzebujesz.
Norma wzajemności – stwórz wymianę
Pewnie naukowiec przeprowadził badanie, które opierało się na zrobieniu kartek i wysłaniu ich do obcych ludzi. Jego teoria polegała na tym, że jeśli ktoś zrobi coś dla ciebie, odwdzięczysz mu się tym samym. Jest to psychologicznie zakorzenione w empatii. Badanie zadziałało. Nie miało znaczenia, to że respondenci nie znali nadawcy kartek, gdyż zadziała empatia, gdy tylko coś otrzymali to poczuli, że powinni coś dać w zamian. Tę samą logikę – odwzajemnianie się, gdy coś dostajesz – można zastosować do przeprowadzania ankiet.
Wykorzystaj normę wzajemności do określenia czasu przeprowadzania ankiet
Jak tylko pomożesz swoim klientom w wykonaniu jakiejś czynności, uruchom ankietę, która zostanie wysłana. Dzięki normie wzajemności, Twoi klienci będą czuli się zobowiązani do zrobienia czegoś w zamian (np. wzięcia udziału w ankiecie). Oto kilka przykładów świetnych momentów na przeprowadzenie ankiety wśród klientów:
- Po wprowadzeniu ich na rynek – po tym, jak dałeś im instruktaż, jak używać kluczowej części Twojego produktu, przeprowadź ankietę na temat tego, czy była ona pomocna.
- Kiedy właśnie dokonali zakupu – zapytaj go, o co chciałby poszerzyć asortyment, póki go pamięta.
Zachęć respondentów obietnicą
Zgodnie z teorią motywacji, pozytywne bodźce, takie jak pieniądze, nagrody lub uznanie motywują ludzi do podjęcia działania. Mamy tendencję do preferowania małych nagród wcześniej niż dużych nagród później. Nawet jeśli Twoi klienci rozumieją, że odpowiedź na ankietę pomoże im w przyszłości, woleliby otrzymać niewielką nagrodę za poświęcenie swojego czasu tu i teraz. Biorąc pod uwagę nasze obecne uprzedzenia, pozytywny bodziec dla Twoich klientów musi pojawić się jak najszybciej – w przeciwnym razie nie otrzymają oni zachęty, która skłoni ich do wzięcia udziału w Twojej ankiecie. Dlatego koniecznie obiecaj nagrody klientom, którzy wezmą udział w ankiecie. Poinformuj o pozytywnych aspektach ankiety już na początku.
Formułuj ankietę tak, aby była skoncentrowana na respondencie
Aby pytania i podpowiedzi w ankiecie były jak najbardziej konkretne i trafne, wykorzystaj segmentację respondentów do analizy doświadczeń każdego klienta w czasie rzeczywistym. Oto jak spersonalizować doświadczenie każdego klienta:
- Sformułuj pytania w ankiecie wokół doświadczeń każdego klienta. W analizie ankiet, odkryto, że używanie języka zorientowanego na klienta zwiększyło odsetek odpowiedzi. Zamiast więc mówić “pomóż nam ulepszyć nasz produkt”, wprowadź subtelne zmiany, aby zachęcić użytkowników słowami “popraw swoje doświadczenie z produktem”.
- Spersonalizuj ankietę dla każdego klienta. Możesz sprawić, że każdy klient będzie zainteresowany Twoją ankietą, zadając pytania za pomocą pytań warunkowych, które pomogą Ci zautomatyzować proces personalizacji.
Spraw, by ankieta była pozytywnym doświadczeniem dla każdego klienta. Nagrody i zainteresowanie mogą motywować Twoich klientów do wypełnienia ankiety. W połączeniu z nimi, możesz wykorzystać krótkoterminowe korzyści do osiągnięcia długoterminowych zysków.