Spędzając dużo czasu w świecie pracy zdajesz sobie sprawę, że im więcej wiesz, tym lepiej wykonujesz swoją pracę. W rzeczy samej, prawdopodobnie nauczyłeś się tej lekcji w innych dziedzinach swojego życia, czy to podczas zajęć z historii w szkole, czy w pierwszych latach swojego życia. Wiedza daje nam bardzo dużo, a na pewno włada mocą. Dla firm często oznacza to ustalenie, komu i jak mogą zaspokoić popyt, a także konkurencję, z jaką mogą się zmierzyć. W tym artykule dowiemy się, co badania rynku i analizy konkurencji mają ze sobą wspólnego i jak oba te elementy razem zapewniają przewagę konkurencyjną.
Co to jest badanie rynku?
Krótko mówiąc, badania rynku to proces zbierania danych o konsumentach, w tym zwłaszcza o ich pragnieniach i potrzebach. Często proces ten obejmuje zarówno drugorzędne, jak i podstawowe źródła informacji. Koszty związane z każdym z tych typów danych różnią się znacznie w zależności od wielu czynników, takich jak wielkość firmy i jej zasobów, oferty i ogólnego zasięgu klientów (między innymi). Niemniej jednak panuje powszechna zgoda co do tego, że te przedsiębiorstwa, które na bieżąco śledzą bieżące działania i trendy rynkowe (niezależnie od ich budżetu), rutynowo osiągają lepsze wyniki, niż te, które nie osiągają. Dlatego też, niezależnie od tego, czy korzystasz z rządowych danych spisowych i czasopism branżowych, czy też prowadzisz własne grupy fokusowe i rozprowadzasz własne badania, badanie rynku nieuchronnie daje Ci przewagę.
Co to jest analiza konkurencji?
Badania rynku i analiza konkurencji nie różnią się zbytnio. W rzeczywistości, jedno (analiza konkurencji) jest tylko podzbiorem drugiego (badanie rynku). Jak już wspomniano, częścią dobrych badań rynkowych jest określenie, czego chcą konsumenci i kto już jest na rynku, który im to oferuje. Dzieje się tak dlatego, że kiedy zidentyfikujesz, czego ludzie chcą i co już dostają, jesteś lepiej przygotowany, aby znaleźć unikalną pozycję, którą możesz wykorzystać. To sprawia, że wyróżniasz się spośród wszystkich innych. Dobra ankieta (czy też raport, kampania słuchania w grupach fokusowych lub mediach społecznościowych, itp.) pomoże Ci rozpoznać szanse i zagrożenia dla Twoich obecnych i potencjalnych produktów oraz dostarczy Ci informacji historycznych, które mogą być wykorzystane do przewidywania realistycznych perspektyw, ofert i zagrożeń dla konkurencji w przyszłości. W ten sposób, wykorzystując badania rynku do rzucenia światła na Twoją obecną i przyszłą konkurencję, ujawnisz rzeczy, które konsumenci lubią w nich i których nie lubią, torując Ci drogę do wyrzeźbienia własnej specyficznej niszy rynkowej.
Dlaczego to jest uważane za przewagę konkurencyjną?
Badania rynkowe – a zwłaszcza analiza konkurencji – mogą pomóc firmie w kształtowaniu zarówno jej wpływu, jak i pozycji na rynku, a więc korzyści, które często podtrzymują jej działalność, gdy inni zaczynają ponosić porażkę. Pomyśl o tym: jeśli wiesz, że klienci przychylnie odnoszą się do cen konkurenta, ale rutynowo krytykują jego obsługę klienta (czego dowiedziałeś się badając rynek), masz możliwość zmiany własnej polityki cenowej i usługowej w odpowiedzi na nią. A jeśli konkurencja nie postępuje tak samo, jesteś w stanie rzucić wyzwanie, a nawet przekroczyć swój obecny udział w rynku.
Badania rynku i analiza konkurencji łączą się w sposób, który daje firmom przewagę konkurencyjną. W ten sposób zawsze będą wiedzieli, jak być o krok przed konkurentami oraz czego oczekują konsumenci.