Im większym zainteresowaniem społeczeństwa cieszy się zdrowie i długowieczność, tym większa staje się wartość rynku opieki medycznej w Polsce. Lansowane w ramach kolejnych kampanii reklamowych wartości związane z aktywnością i zdrowiem sprawiają, że modą stają się zachowania prozdrowotne i dbanie o siebie – a co za tym idzie, korzystanie z różnego rodzaju usług prozdrowotnych oraz zainteresowanie profilaktyką i suplementami diety. Społeczeństwo również znacznie chętniej i częściej poddaje się badaniom, co z kolei wpływa na wcześniejsze wykrywanie schorzeń i zapobieganie ich rozwojowi już na wczesnych etapach, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo całkowitego powrotu do zdrowia.
Gdzie zysk, tam konkurencja
Także sam rynek związany z medycyną wymaga badań. Im wyższa wartość rynku, tym szybsze tempo jego rozwoju oraz większa ilość zainteresowanych wejściem na rynek firm. Rosnąca konkurencja czyni niezbędnym prowadzenie badań rynku healthcare aby utrzymać dotychczasową pozycję. Z punktu widzenia marki liczy się wiele aspektów – a każdy można zbadać przy pomocy jednej z usług wchodzących w skład pojęcia badania healthcare.
Gdzie konkurencja, tam badania rynku
Szeroki zakres usług kryjących się pod tą nazwą to między innymi badania konkurencji, usługi segmentacji rynku, określanie grup targetowych, ocena i weryfikacja prototypów opakowań i produktów medycznych, audyty apteczne, a także badania rynku leków rx i otc. Wybierając realizatora usług w zakresie badań rynku healthcare dobrze jest poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z port folio dotychczas wykonanych przez potencjalnych wykonawców realizacji zleceń badawczych i rekomendacji. W branży tak skomplikowanej wewnętrznie, jak opieka zdrowotna w Polsce, niezwykle istotne jest doświadczenie firmy badawczej, która zajmuje się realizacją zleceń w zakresie badań dotyczących rynku healthcare. Znajomość zarówno przepisów, jak i funkcji poszczególnych organów decyzyjnych i wykonawczych znacznie ułatwia poprawną komunikację między zlecającym a realizatorem usług badania rynku healthcare.
Metody stosowane w badaniach rynku healthcare
Wśród stosowanych w badaniach rynku healthcare metod znaleźć można większość popularnych w socjologii technik i narzędzia, a także analizy statystyczne. Zarówno metody matematyczne jak i społeczne są używane w prowadzonych projektach i z powodzeniem łączone. Istnieją także metody wypracowane w drodze rozwoju usług dla branży healthcare, oferowane przez firmy o dłuższym stażu w realizowaniu badań sektora healthcare. Należą do nich między innymi specjalistyczne badania jakościowe, takie jak testy konsumenckie i insighty konsumenckie, podczas których badani między innymi recenzują produkt, kampanię, opakowanie lub projekt produktu medycznego przed jego wprowadzeniem na rynek.
Respondenci badań rynku healthcare
Grupy badanych w zakresie badań rynku healthcare to przede wszystkim lekarze, pacjenci i farmaceuci, ale także cały personel związany z opieką zdrowotną: dietetycy, fizjoterapeuci, pielęgniarki, służby ratownictwa medycznego, asystenci stomatologiczni, rejestratorzy medyczni i wykonujący inne zawody pokrewne. Wszyscy oni stanowią pracowników rynku healthcare, a zatem mogą być respondentami badań dotyczących tego rynku. Dotarcie do wyżej wymienionych grup możliwe jest dzięki skorzystaniu z usług doświadczonych firm badawczych, które specjalizują się w badaniach rynku healthcare.